tirsdag 23. oktober 2012

THE GATE II: TRESPASSERS, 1990







REGI: Tibor Takács
MED: Louis Tripp, Pamela Adlon, 
James Villemaire, Simon Reynolds, 
Neil Munro og Gerry Mendicino
GENRE: Horror, fantasy
SPILLETID: 92 minutter




The Gate II: Trespassers? Ja den finnes (også under tittelen Gate 2 og Gate II: Return to the Nightmare). Jeg husker jeg leste en gang at The Gate fra 1987 hadde en oppfølger, men av instinkt regnet jeg med at dette var en urelatert billigproduksjon, fra en annen regissør, med rettighetene til å cashe inn på suksessen av The Gate. Der tok jeg sannelig feil! Det lønner seg visst å gjøre litt research før man dømmer rett-på-video-filmer.
   Ikke bare returnerer den ungarske grøsser-fanatikeren Tibor Takács som regissør, Louis Tripp er tilbake i rollen som Terry også! Herregud! Jeg bare måtte se denne filmen… som jeg dessverre ikke eide - eller hadde mulighet til å jakte ned med min nåværende pengestatus. Slike glemte perler er i tillegg ganske vriene å komme over, så jeg måtte til slutt ty til internett for å fremkalle denne gladfilmen i stua mi. Litt juks, men nå kan jeg på rettferdig måte snakke om The Gate II: Trespassers. Den har sine feil, men den er også fantastisk!



Det er 5 år siden handlingen i The Gate fant sted og familien til Glen har for lengst flyttet ut av det ødelagte huset og til en annen by. Terry (Louis Tripp) bor fremdeles i nabolaget, sammen med sin arbeidsledige, alkoholiserte far, som er i ferd med å treffe bunnen hardt med triste konsekvenser.
   Sønnen i huset har blitt innesluttet og tilbringer mesteparten av tiden i kjelleren sin med musikken, bøkene og tankene, for han har ikke fått noen nye venner siden Glens familie forsvant. Selv hvor grusomt det overnaturlige møtet med demonene fra underverdenen 5 år tidligere var, er det alt Terry tenker på og han fordyper seg manisk i demonologi, nesten i ustoppelig transe. Det han og Glen opplevde var et katastrofalt mareritt, men det var er det det mest fantastiske som noensinne har hendt ham.
   Han returnerer til Glens forlatte hus for å prøve å lukke opp portalen på nytt, i håp om å bruke underverdenens krefter til å rette opp livet til faren og gjøre ting godt igjen. Under ritualet dukker det plutselig opp tre rebelske ungdommer som tilfeldigvis har brutt seg inn i huset og den ene av dem, ungjenta Liz (Pamela Adlon), som også er interessert i demonologi, får de to andre til å bli med på det djevelske forsøket. En liten demon dukker endelig opp, men John (James Villemaire), lederen i den sleskete gjengen, skyter den med pistolen sin ut av sjokk og avbryter brått ritualet før han og de andre ungdommene stikker av. Terry tar med seg den øyensynlig døde demonen hjem og når han finner ut at den fremdeles lever putter han den i et gammelt fuglebur, der den nyter å leke med den lille fugle-husken!
   Det viser seg snart at Terrys ønske gikk i oppfyllelse under ritualet. Faren har fått den gamle pilotjobben sin tilbake og neste dag kaster han de siste spritflaskene i søplebøtta. Terry og Liz finner ut at de faktisk kan ønske seg hva de vil av den lille demonen, så lenge de har ham under sin makt, og dette utnytter de seg grovt av! Terry har imidlertid oversett et svært viktig faktum. Satan er ikke til å stole på! Ønskene oppfylles bare for en kort stund før de blir gjort om til noe langt, langt verre! 






Vel, hva kan jeg si? Jeg forventet meg fint lite av The Gate II: Trespassers, og fikk langt mer enn jeg noensinne kunne håpet på. I alle fall til å begynne med. Jeg skal beskrive et merkelig fenomen for dere, og det kan minne noe om hva som skjedde med meg når jeg for første gang så The Last Riders for noen måneder siden.
   Ok. Dere vet den rare følelsen når man opptager at noe man antar er bæsj viser seg å være gull? Denne følelsen fikk jeg ganske raskt med denne filmen. Den hadde den samme koselige, sjarmerende stemningen over seg som den første The Gate og var veldig tro mot originalen, både i suspens, monstereffekter og hovedkarakter. Dessverre hadde det bare gått toppen 30 minutter. Filmen begynte deretter å synke sammen i seg selv, fortsatt hyggelig, men merkelig tom og unødvendig. For det skjer ikke så mye i denne filmen som distraherer oppmerksomheten rundt plottet, og da begynner plutselig hullene å åpenbare seg.
   I The Gate fra 1987 åpner Terry og Glen portalen til underverdenen med et uhell og det hele utvikler seg tilfeldigvis til en weekend de sent vil glemme. I The Gate II åpner Terry portalen med vilje fordi han tror satans krefter kan gjøre ting bedre i livet hans. Hæ? Hva slags mening gir det? Husker han ikke hva slags hælvete de slapp løs forrige gang? Det ble nesten dommedag for svarte! Det forklares jo underveis at han bare vil hjelpe faren, som sliter med minnene av den døde kona og drukner i alkohol, så det hele føles noenlunde forståelig i korte trekk. Det er en tragedie, og Terry vil hjelpe. Problemet er at jo mer tid en får på seg til å tenke over dette i forhold til filmens kontinuitet, jo vanskeligere blir det å nyte den, for dette gir ikke mening i det hele tatt! Det er bare en dum unnskyldning til å få åpnet portalen til hælvete og lage The Gate II. Hva trodde Terry han skulle oppnå? Hvorfor trodde han at han plutselig kunne kontrollere demoner? Når vi snakker om demoner. The Gate II har skuffende få demonaffærer i forhold til den første. Filmen blir plutselig løst en coming of age-komedie som spiller på moraler med banjoplekter. Det lyder bare ikke like godt på nylonstrenger.
   En ting til! The Gate II har en av de dummeste, mest unødvendige sluttene den muligens kunne hatt, noe som bryter litt med den hyggelige tonen i resten av filmen. Jeg forstår hvor Tibor Takács ville med denne slutten, men Tibor, ikke slik som dette! Det er i det minste ikke en tvist, så det kunne jo selvfølgelig vært mye, mye verre.






Uansett, det er umulig for meg å mislike The Gate II: Trespassers. Ikke fordi jeg er sta, men fordi jeg har rikelig med hjerterom for denne typen film. Den har sine feil, ja visst - og hva så? Den er en varmende og tro oppfølger til The Gate, som jeg elsker, og dét er mer enn man vanligvis kan be om i de massive, obskure bibliotekene denne typen billigproduksjon etterlater seg. Det må dessuten nevnes at Louis Tripp gjør en utrolig likbar hovedrollen som Terry, så det er virkelig synd dette var en av de siste filmene han spilte i. Jeg vet ikke hva Louis gjør nå, men han skal vite at han er savnet.
   Jeg må nesten snakke litt om effektene før jeg glemmer det. Stop-motion! Stop-motion for alle pengene, nok en gang i ekte Harryhausen-stil, sjarmerende som bare faen. Som nevnt tidligere, det er dessverre litt for få av dem i denne oppfølgeren, dog, noen stop-motion-frekvenser er jo i det minste bedre enn ingen stop-motion-frekvenser i det hele tatt. Ved siden av den lille demonen (som er av samme sort som horden av små demoner i The Gate) møter vi også en større og skumlere demon (!), når John blir forvandlet til en etter å ha blitt bitt av den lille demonen (ikke spør meg hvorfor).
   To av de andre demoneffektene i filmen er dessuten gjort med make-up og med nok så gode resultater. Alt i alt, det praktiske slår til på en fengende måte og det er dritkult!



The Gate II er et must for alle som har sett og elsket The Gate, men kanskje ikke like mye for de som ikke er kjent med den første. Se den originale The Gate først og deretter sjekk ut The Gate II, Gate 2, The Gate II: Trespassing, Gate II: Return to the Nightmare eller hva som helst versjonen dere finner velger å kalle seg. I likhet med Secret Window er den ikke fullstendig, fullblods skrekkfilm og passer kanskje ikke strålende inn i et Halloween-maraton, men i motsetning til Secret Window er den en god opplevelse og en film jeg bare må legge meg flat ned for å digge.
   Den første filmen jeg tok for meg i oktober var Twixt, fra 2010-tallet, den neste var en skuffelse fra 2000-tallet og The Gate II: Trespassers er fra 1990-tallet. Det betyr at min neste anmeldelse blir en godbit 1980-tallet. Jeg gleder meg selvsagt allerede! 






69%




Double gate = The Gate II

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar