torsdag 15. november 2012

Kino: DREDD 3D


REGI: Pete Travis
MED: Karl Urban, Olivia Thirlby, Lena Headey, Wood Harris, Langley Kirkwood, Luke Tyler, Domhnall Gleeson og Evan Rachel Wood
GENRE: Science fiction, action



"Only one thing fighting for order in the chaos; the men and women of the Hall of Justice... the Judges."



Jeg så faktisk Dredd lenge før jeg så Skyfall, men på grunn av Halloween-måneden min i oktober ble anmeldelsen noe forsinket (jeg ville ikke gi inntrykk av at Dredd var en Halloween-film!) og jeg glemte faktisk å fullføre den. Rett skal være rett, nå har jeg skrevet ferdig og Dredd skal endelig få all æren den fortjener her i Torsdagsfilmen!
   Det er mange dårlige actionfilmer ute og går for tiden. Actionfilmer uten sjel, actionfilmer uten stil og actionfilmer uten testikler! - i mange tilfeller alle tre på en gang. Amerikansk kino lider nemlig sin klasse under aldersstempelet PG-13, et stempel som betyr at alle barn fra alderen 13 år kan se filmene i følge med foreldre (PG: Parental Guidance). For å kunne stemple filmen PG-13, må den selvfølgelig også være tilrettelagt for barna. Actionfilmene, i dette tilfellet, kan ikke vise ekstrem vold. De kan heller ikke inneholde styggelige ordfraser eller sex, i alle fall ikke til den grad at det på noen som helst måte blir grafisk eller høyt tilstedeværende. Det kan bli hintet til i korte sensurerende trekk, men det hele blir dermed en slags kastrert form for virkelighet. Vel, fantastisk! Det høres jo utrolig gøy ut!
   Ok. Folk kan gjerne lage disse filmene, for all del, for en actionfilm trenger ikke alltid handle om banning, dreping og nakne damer. Men! La oss gå dypere ned i problemet. De aller fleste actionfilmene med stempelet PG-13, stempler seg av én enkel grunn. Penger. Selvfølgelig penger. Penger er det som gjør at Hollywood går rundt. Er penger argumentet som skal sjokkere verden? Nei, det er det selvsagt ikke. Penger er imidlertid roten til problemet.
   Dessverre er de grådige blodhundene så opphengt i den søte smaken av penger og suksess at de faktisk klipper ut de upassende scenene av ORDENTLIGE action-filmer, som for eksempel Liam Neesons Taken og Taken 2, bare så ungene kan gå på kino å se dem - slik at de små og foreldrene deres kan betale store penger for redigert materiale som aldri var egnet for barn i førsteomgang! Er ikke dette et STORT problem?! Ikke bare lages det pysefilmer for pengenes skyld - filmer som ikke har noe som helst pysete ved seg blir kuttet ned til en syltynn kebabmasse roterende på et kjøtthjul av et knivblad så sløvt at det ikke engang kunne ha delt en ferdigskrelt, overmoden banan i to! Ja, la oss ta Payback og klippe ut alle scenene der Mel Gibson dreper folk! Det blir skikkelig kult, eller hva?!
   Ja, dette er hva amerikansk kino har kommet til, ikke bare med actionfilmer, men med skrekkfilmen også. Skrekkfilmer som ikke viser blod og som kutter ned på volden! Hva er galt med dere USA? Hva faen er det som er galt med dere? Nå kommer endelig Dredd 3D inn i bildet, eller Dredd, som jeg kommer til å kalle den når jeg skriver. 3D er en dimensjon som ikke eksisterer i tekstform, med mindre det er under filmenes tittelsekvens.
    Dredd er en av de kuleste straight-up actionfilmene som har kommet ut de siste 10 årene, dette er ingen spøk! Dredd er fantastisk, badass action med stil, personlighet, baller og masse, masse blod og vold - av den gode gamle sorten! Man kan bare ikke mislike Dredd hvis man liker god, kaldblodig actionfilm!



Mega City One er en av de få byene resten av USAs østkyst er huset sammen i. Tronende over byen - gigantiske Mega Blocks - fantastiske skyskrapere med 200 etasjer og over 700000 innbyggere per stykk. Hver Mega Block er som et eget samfunn i seg selv, konstruert så menneskene som bor i dem kan overleve flere uker om Mega City One skulle bli utsatt for radioaktive strålinger eller andre farlige situasjoner. Om dette skulle skje kan hele bygningen effektivt forsegles med et tastetrykk. Politistyrkene i denne bitre fremtiden er såkalte dommere (judges), med makt til å spille rollen som både dommer, jury og, i mange tilfeller, henretter på stedet! Enkelt og greit.
   Judge Dredd (Karl Urban) og hans nye assistent Judge Anderson (Olivia Thirlby) er såkalte dommere og har dessverre en lang, dårlig dag foran seg. Etter et brutalt, trippel-dødsfall i slumkomplekset Peach Trees, blir partnerne satt på saken og finner spor av det populære dopet Slo-Mo i likene, som tilsynelatende har falt 200 etasjer flatt ned i asfalten. De to finner snart ut at dop-langeren befinner seg i komplekset og det tar ikke lang tid før de har funnet gjerningsmannen og er klare til å ta han med til stasjonen. Det er da alt går forferdelig galt!
   Hoved-handleren og hjernen bak Slo-Mo, Ma-Ma (Lena Headey), som tilfeldigvis også er den dominerende gjenglederen i Peach Trees, kontrollerer hele bygningen fra topp til tå og tror dere ikke hun stenger alle portene? Jo, det gjør hun faktisk. Hun stenger alle portene så Peach Trees forvandles til et stort, skittent fengsel av et slumsamfunn, med de to dommerne på innsiden. Ma-Ma sender så ut en direkte skummel radiomelding over høyttalerne i kjempeblokken og sender gjengene sine ut i angrepsposisjon, mens hun samtidig holder resten av beboerne ansvarlige for sin egen sikkerhet.
   Nå må de to dommerne bevæpne seg og sloss for harde livet, for det er dem mot alle de andre i det gigantiske høyblokk-komplekset! Det blir en blodig kamp for tilværelsen og sannelig, en lang hard natt!



Negotiation's over. Sentence is death



Høres ikke dette ut som et saftig blodbad? Det er det også, på den mest majestetiske måten noensinne! Det høres sadistisk ut å hylle vold, men Dredd hyller vold på en riktig så vakker måte, tro det eller ei, og her passer faktisk 3D midt i blinken for en gangs skyld.
   Jeg vet ikke om denne filmen ble sluppet i 2D her i Norge og om den ble det måtte de vel forandre filmens tittel under disse visningene, men jeg bet altså i det sure eplet og godtok den tredje dimensjonen fordi jeg visste jeg bare MÅTTE se Dredd. Ja, det stemmer, jeg, Fredrik Simensen, mannen som reiste helt til Asker for å se The Avengers i 2D. Dredd er for så vidt annerledes, for Dredd er faktisk ment å være i 3D. Den har lange sekvenser som faktisk ikke hadde passet til 2D i det hele tatt, der dopet Slo-Mo, som får alt til å gå i sakte film for de som bruker det, gjør at alt går i sakte film for oss også.
   Dette lar regissør Pete Travis mate oss med noen riktig flotte scener i slo-motion, med vann som spruter, blod som flyter og kuler som penetrerer alt som puste kan ned til minste detalj. Effekten blir faktisk brukt ganske originalt, på en måte jeg aldri har sett den bli brukt før i denne typen film. The Matrix-filmene har selvfølgelig en rekke sekvenser der folk banker hverandre og fyrer kuler i slo-motion, men jeg lover dere, ikke slik som dette! The Matrix har slett ikke scener der ansiktet til en fullstendig u-nøktern punker revner i et spektakulært spindelvev av blod og kjertler!
   Alt i alt viser Dredd oss nye bruksområder for oppfinnsomt bruk av 3D-effekten og utvider dermed horisontene for andre filmer som sannsynligvis vil prøve å kopiere formelen i årene som kommer. Når det er sagt, 3D-en ga meg både vondt i øynene og dundrende hodepine! Jeg klarer det bare ikke, det blir for mye for meg. Dette er en av grunnene til at jeg holder meg unna 3D, bortsett fra en gang i jubelåret som med denne filmen. Når sant skal sies, nøt jeg likevel Dredd i stor grad på grunn av effekten og er glad jeg ofret en Ibux og en Paracet (som er den beste kombinasjonen smertestillende) for en strålende søndagskveld med gutta på Lillehammer Kino.






Karl Urban fortjener en Oscar for denne filmen! Det er sjelden man ser så stor karisma og karakter i en maskert mann av få ord som i Judge Dredd, alt takket være Urbans sterke prestasjon i hovedrollen som den brutale dommeren. Han drar det ikke for langt og holder oss ikke for narr heller, alt er helt perfekt, i balanse som grenser til durstemt harmoni. Urban gjør også Dredd til en så badass - en så truende, sterk karakter - at han ikke engang er en filmhelt vi har lyst til å møte selv! Når Sylvester Stallone sier den kjente setningen «I am the law» i den notoriske Judge Dredd fra 1995, høres det cheesy og helt dagligdags ut. Når Karl Urban sier «I am the law» i Dredd 3D pisser folk i buksa! Mannen er en maskin! Det er en scene der Dredd blir skutt i brystet og han bryr seg ikke engang. Bare forsegler såret og fortsetter å skyte! Jeg må selvfølgelig også nevne den fantastiske geipen han holder under så å si hele spilletiden. Geipen som forteller deg at du burde begynne å løpe med en eneste gang!
   Filmen er også spekket til taket med andre kule skuespillere. Lena Headley som Ma-Ma! Ugh! Jeg er glad hun ikke er moren min (navnet Ma-Ma er egentlig en forkortelse av det egentlige navnet hennes, Madelaine Madrigal)! Denne dama har ikke hjerte i det hele tatt. Hun truer mannskapet sitt på livet i hver eneste scene hun er til stede i og flår folk levende som om det var en hobby, når hun ikke ligger dopet på Slo-Mo og leker med skummet i badekaret sitt selvfølgelig!



Jeg er glad det finnes filmer som dette! Dredd bruker til og med en rekke praktiske effekter, som alle vet at jeg elsker, selv om datablod fyller skjermen litt for mange ganger her. Likevel, dette fungerer faktisk fordi filmen er i 3D. Det ser tøysete og rart ut, ja, men det passer inn fordi det meste uansett ser syntetisk ut i dette formatet. For første - og trolig siste - gang har jeg ikke tenkt å klage på dette.
   Så mye som jeg skulle ha ønsket å gi Dredd terningkast 6 har den likevel sine problemer, som jeg som ærlig kinogjest blir nødt til å peke ut. Konseptet med en hel film innelåst i en bygning kan virke riktig godt i mange tilfeller, som i den første Die Hard - der virker det jo helt perfekt! Her i Dredd er dessverre variasjonen på inventar og område riktig ensformig. Jeg skulle ønske filmen hadde et klimaks som lot den forlate Peach Trees mot slutten. Om den hadde gjort dette hadde ikke hele filmen føltes som et kjempestort klimaks av en skytesekvens i seg selv, og hadde etter personlig mening gitt meg mye mer å tenke på når jeg gikk hjem. Ikke misforstå meg her! Dredd ga meg fantastisk mye å glede meg over, jeg skulle bare ønske den hadde det lille ekstra som gjorde den sensasjonell over alle hauger når den var så godt på vei allerede.



Til sist må terningen falle på 5, og jeg tenker nå er det rette tidspunktet å ta opp dette på: jeg har juggu meg bare sett gode filmer på kino i år! Ikke en eneste film jeg ikke har endt opp med å gi terningkast 5 eller 6 når dagen blir til kveld. Derfor må jeg forsikre alle om at jeg IKKE elsker alle filmer jeg ser på kino, jeg har rettere sagt bare vært særdeles heldig i år… så langt!
   Jeg likte ikke Dredd like godt som The Girl with the Dragon Tattoo eller The Avengers, men derimot bedre enn The Dark Knight Rises, om så bare med et hårstrå. The Dark Knight Rises får dessverre mer og mer hets og dette er noe jeg ikke forstår. Hva var det dere ikke likte med The Dark Knight Rises folkens? Var det ikke nok Batman i den? Var det skurken Bane som ikke falt helt i smak? Kommenter gjerne for jeg forstår ikke så godt som jeg skulle ønske! Det jeg imidlertid forstår er at om Dredd 3D fremdeles spilles noe som helst sted i Norge så for guds skyld, da må dere se den før det er for sent! Om ikke annet får vi den nok på DVD om ikke så altfor lenge.












Judgement time.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar