mandag 31. desember 2012

TOPP 10 FILMER FRA 2012





Jeg har sett mange nye filmer i år, noen på kino og dvd, andre på illegale nettsider. Det er alltid vanskelig å plukke ut de beste, selv når det er så mange som 10, men noe av det artigste jeg vet er å lage lister, så det er det jeg tenkte å gjøre for dere på årets siste dag. Jeg gjør forresten dette i en fy og fei før jeg løper ut og koser meg, så får satse på at ting går stødig i tekstoppsett!
   Det eneste som plager dritten ut av meg er at Tarantinos Django Unchained ikke kommer til Norge før midten av januar! Den hadde jo premiere i statene 25’te desember også må vi i Europa vente til over nyåret med åpne julegavene? Uansett, jeg er sikker på at den ville vært på lista. Så, her kommer lista.




10: THE CABIN IN THE WOODS
The Cabin In the Woods er en annerledes film som imponerer på mange måter. Den er svært uforutsigbar, sett bort ifra elementene den parodierer og tar på kornet, og kan glede en hver skrekkfilmfanatikker, selv om den har en noe diskutabel sluttsats. Denne så jeg ikke på kino, men den lå visst under juletreet likevel!  


9: THE AMAZING SPIDER-MAN
På niende plass har valget landet på The Amazing Spider-Man, en film som imponerte meg i stor kontrast til sin tidligere inkarnasjon fra tidlig på 2000-tallet.  Fantastiske rolleprestasjoner og en levende, god stemning gjør The Amazing Spider-Man til en av årets desidert beste superhelt-filmer, en plassering jeg ikke har noe problem med å unne den.


8: THE PIRATES! BAND OF MISFITS
Denne morosamme piratfilmen er beregnet på både barn og voksne, og er laget i nydelig stop-motion-galskap med en hysterisk rolleprestasjon fra Hugh Grant, som alltid er en karismatisk rakker! Filmen følger den erke-typiske malen om en kar som bytter ut sitt latterlige rykte mot gull og berømmelse, men til slutt finner ut at han har sviktet alle som likte ham akkurat som den smålig mislykkede piraten han var. Det er historie som er kjørt til døde og likevel klarer The Pirates og vekke den fra graven på en ikke annet enn festlig og attraktiv måte!


7: THE AVENGERS
Jeg har allerede holdt en usedvanlig lang tale om The Avengers, så jeg skal holde meg kort denne gangen, men altså, her har vi utvilsomt årets superhelt-film. Ikke bare er den tro mot fans og følgere av de forrige Marvel-filmene, den er også sitt eget lille unntak i et univers som underholder dritten ut av hvem som helst. The Avengers vil sent bli glemt og jo mer en i så fall glemmer, jo mer gøyalt blir det å sette den på igjen senere!


6: SNOW WHITE AND THE HUNTSMAN
En magisk eventyrhistorie med levende skoger, en vakker prinsesse og harmonisk kjenningsmelodi. Nevnte jeg forresten at den er mørk som et hælvete?! Ja, Snow White and the Huntsman overkjører Hobbiten med overlegg når det kommer til hvordan de portretterer den barbariske standarden folkeeventyr hadde i gamledager. Ikke bare det, Kristen Stewart overgår seg selv i denne filmen. Vet dere hva, jeg trodde ikke hun hadde noe talent, men nå viser det seg at hun både har baller og eiendommelighet i Hollywood og det støtter jeg 100 prosent!


5: PARANORMAN
Enda en barnefilm i stop-motion, men for litt mer voksne barn denne gangen. Barn som ikke begynner å grine hvis de skvetter eller ser noe morbid på kino. ParaNorman er en skrekkfilm som tar pusten fra deg og etterlater deg i en morsom, fortryllende og forferdelig mørk eventyrverden som Tim Burton bare kunne ha drømt om å komme i nærheten av. Karakterene, historien, de små øyeblikkene. Man må bare elske det. ParaNorman er definitivt en av årets beste!


4: TED
Seth MacFarlane har ikke gledet verden like godt som vanlig i det siste, men med Ted fyker han til topps på barometeret igjen! En varm, vulgær hasjfest av gode referanser og hysteriske settinger tegner en hyggelig historie vi kanskje har hørt før, men ikke som dette - å nei! Den komiske timingen mellom MacFarlane og Mark Wahlberg er fantastisk, og gjett hva! Denne filmen inkluderer masse, masse Flash Gordon!


3: DREDD 3D
3D-opplevelsen i Dredd var alt annet enn jeg noen gang ville ventet meg. 3D-en komplimenterte filmen perfekt med sine slow-motion action-sekvenser, noe som gjør opplevelsen mer til en helhet. Jeg lurer derfor veldig på hvordan denne filmen blir hjemme i stua. På kino kan jeg ikke si annet enn at den eide! Karl Urban er mannen under hjelmen som han kler så fantastisk godt, med en geip som ingen kødder med!


2: MOONRISE KINGDOM
Wes Anderson er en favoritt på min side. Han lager sære filmer, ikke bare for å gjøre det, men fordi han ikke tenker som oss andre. Han har en egen logikk og motesans som tilfeldigvis føles retro og klumsete på en hjertelig måte. Moonrise Kingdom passer for mennesker i alle aldere og fås på dvd nå, så løp og kjøp!


1: SKYFALL
Skyfall, selvfølgelig Skyfall! Denne James Bond-filmen banket meg helseløs i setet på kinosalen og som den kinosadisten jeg er nøt jeg hvert eneste øyeblikk av det. Fantastisk regissert med et udødelig skuespiller-lag og masse nostalgi som bringer meg tilbake til de beste Bond-filmene fra 60-tallet. Jeg skulle gjerne sett Skyfall 3 ganger til, men så mye penger har jeg dessverre ikke. Snart kommer den imidlertid i posten!






Der har dere lista. Min liste i alle fall, kanskje deres liste er annerledes. I så fall vil jeg gjerne se. Da gjenstår det bare å ønske alle et riktig godt nyttår! Det ble ikke noen dommedag i år, så dere får feire med måte, så sees vi 2013!

3 kommentarer:

  1. I år har det hvert veldig mange filmer:) Mine favoritter fra din liste er nok Ted og James Bond filmen selvfølgelig:) Jeg har sett THE CABIN IN THE WOODS. Noe som egentlig overrasket meg var at jeg likte denne filmen litt. Jeg liker vanligvis ikke filmer i den sjangeren:) Jeg likte SNOW WHITE AND THE HUNTSMAN veldig godt, men var ikke så mange som likte dem av vennene mine. Jeg synes den var fin, ikke alt var perfekt med den men veldig bra laget i forhold til sjangeren. Godt nytt år:)

    SvarSlett
  2. Min liste hadde nok blitt ganske lik. Men vil også legge til Underworld - awakening:) Synes den filmen var fin:)

    SvarSlett
  3. Cabin in the Woods var ikke som filmer flest i sin sjanger, så det forundrer meg ikke at den gjorde et unntak for deg! :-) Snow White & the Huntsman er skikkelig undervurdert!

    SvarSlett