onsdag 20. februar 2013

TOPP 10 TV-SERIER FRA BARNDOMMEN








Da jeg var liten gutt, i mine yngre dager, så jeg selvfølgelig masse på tv. Jeg vokste jo tross alt opp på 1990- og 2000-tallet! Med boksen som underholdningsmaskin var det alltid noe gøy som skjedde og jeg så en hel mengde daglig dritt og brukte opp dyrebar barndom jeg aldri får tilbake igjen. Noen barn var ute å lekte eller gjorde leksene sine, og selv om jeg gjorde litt av begge deler jeg også, var det likevel tv som oftest slukte opp tidsrommet mellom 3 og 10.

   Vel, for det meste gikk det i Cartoon Network, det må jeg innrømme, men etter hvert som jeg ble eldre begynte jeg å tune inn mer voksne tv-serier og show, som for eksempel typiske amerikanske sitcom-serier og etterforsknings-show som CSI. Etter mye om og men har jeg klart å forme en liste over de 10 tv-showene, for uten om Cartoon Network, jeg sannsynligvis så mest under oppveksten. Jeg regner forresten denne perioden helt frem til 16-17 års-alderen.






10: TWO GUYS, A GIRL AND A PIZZA PLACE
Pizzagjengen! Husker noen Pizzagjengen? Ja, jeg vet det, denne serien var ikke særlig bra. Jeg så en episode for første gang på cirka 10 år her om dagen og nei, det var ikke morsomt i det hele tatt. Likevel må jeg tenke tilbake på hvordan synet mitt var på verden når jeg var 13. Pizzagjengen var rett og slett en ganske typisk og enkel situasjonskomedie som underholdt meg akkurat nok til alltid å sette på TV2 til riktig klokkeslett. Dette var også en serie mange av vennene mine så på, så da hadde vi alltid noe festlig å snakke om neste dag i matte-timen! Av alle programmene på lista er Pizzagjengen kanskje det jeg nølte mest med å inkludere, men når alt kommer til alt, etter mye om og men, syns jeg Two Guys, a Girl And a Pizza Place gjør seg helt fint på plass nummer 10.




9: FRIENDS
Venner for Livet var en serie jeg egentlig ikke hadde lyst til å like i starten, men ingen så ut til å snakke om noe annet noensinne, så til slutt måtte jeg selvfølgelig falle under saksa og klippe av meg fornektelsen en gang for alle.  Noen ganger har jeg nemlig et mystisk kompleks der jeg får mindre og mindre lyst til å se noe til dels ukjent hvis alle jeg kjenner prøver å tvinge det på meg. Når det kommer til sitcoms fra 90-tallet er ikke Friends det verste du finner og selv om serien ikke har holdt seg så godt over årene har Venner for Livet en nostalgisk plass i hjertet mitt. Spin-off-serien Joey har jeg for så vidt ingen ting til overs for!




8: TINTIN
Tintin. Dette var tegnefilmen for de voksne barna! Hovedpersonen er 17 år, har pistol og vikles inn i heroinsmugling ved mer enn en anledning! Tintin er en serie jeg alltid må se med norsk tale når jeg velger å sette den på, delvis fordi det er sånn jeg husker det fra før i tiden og delvis fordi engelsk tale ikke er en mulighet på dvd-en min. Ja, denne Tintin-dvd-boksen er faktisk en morsom historie i seg selv! Når man velger enkeltepisoder fra menyen blir nemlig utfallet en smule annerledes enn om man bare aktiverer funksjonen «spill alle». Mange av Tintins eventyr har nemlig episoder på to deler, og hva skjer når man velger en episode? Den spiller bare del 1 og del 2 står ikke åpen som et alternativ i det hele tatt! Det stemmer! Med mindre man trykker «spill alle» på hovedmenyen, og hopper frem til episoden man vil se, får man aldri med seg del 2 av noe som helst. La meg presisere, den står ikke oppført i det hele tatt, bare gjemmer seg et eller annet sted i mørket! Jeg må innrømme at dette var en smule forvirrende i starten.




7: MACGYVER
Når folk snakker om Mc’ern snakker de som regel om McDonalds, men det er slett ikke hva jeg snakker om når jeg bruker den eksakt samme betegnelsen! MacGyver er jammen litt av en fyr, men på tross for dette har han vært uheldig og blitt utsatt for evig parodiering og hets siden han først viste seg på tv. Til og med de mest nerdete nerder påstår at de aldri så på MacGyver (som om MacGyver var det eneste dumme tv-showet som gikk på 80-tallet), så jeg forstår ikke - var jeg virkelig den eneste? Nei, det var jeg ikke. Faktisk var ikke MacGyver min greie i det hele tatt når jeg vokste opp, men favorittserien til to kamerater av meg, som tilfeldigvis også var hverandres brødre. Dette er de to samme menneskene som introduserte meg for Rocky og Rambo, og denne ekstremt mandige tv-serien er noe jeg forbinder med barndomsminner. Jeg så aldri MacGyver hjemme, bare hos Simen og Johan, og jeg kan stolt si at MacGyver fremdeles er god underholdning. Hva med episoden der MacGyver må redde en landsby fra kjøttetende militærmaur?




6: CSI
CSI: Miami, CSI: Las Vegas, jeg likte begge to! Folk ser ut til å finne Miami-seksjonen i overkant litt for cheesy, men det er jo litt av sjarmen. Dette programmet gikk alltid sent om kvelden, ofte med to episoder på rappen, og fungerte som en perfekt godnatthistorie før jeg gikk og la meg etter en dusj og en bolle nudler. Jeg syntes aldri noe om CSI: New York, selv om Ltd. Dan alltid får meg til å smile. Nei, det var nok William Petersen og David Caruso som var hverdagsheltene. Underholdning var det og underholdning ble det. Husker noen den episoden der et av likene plutselig våkner opp på obduksjonsbordet? Jeg skvatt som en jævel!




5: TEAM ANTONSEN
Team Antonsen er det eneste norske programmet jeg inkluderte på lista og det eneste programmet jeg ikke gikk glipp av en eneste episode av! Høsten 2004 hadde jeg egen tv med kanaler på rommet og dette utnyttet jeg selvfølgelig til det fulle! Kombinasjonen av Bård Tufte Johansen, Harald Eia, Kristoffer Schau og Atle Antonsen var fenomenal alene og selv om Team Antonsen ikke er favoritten min når det kommer til programmer med Bård og Harald er det noe magisk med det, som nesten grenser litt til Åpen Post.




4: THE KING OF QUEENS
Kongen av Queens var en slager under oppveksten og var det noe jeg forbant med formiddags-tv var det Kevin James i budbilsuniform. Dette ble et fast ritual etter skoletid, antagelig rett etter Pizzagjengen eller noe i den duren. Den dag i dag er det mange år siden jeg egentlig har satt meg ned og sett ordentlig på serien, så jeg vet ikke om den holder seg oppe eller om jeg ville blitt skuffet. Broren min har imidlertid nettopp rappet med seg sesong 1 og 2 på dvd-salg, så hvorfor ikke. Jeg har ikke Netflix ennå, men trives med gamleveien!






3: MALCOLM IN THE MIDDLE
Malcolm i Midten - er det noe jeg forbinder med følelsen av å være barn så er det denne merksnodige og noe desorienterte familien! Jeg føler også at serien på mange måter står som et symbol på 1990-gererasjonen. Malcolm i Midten var nemlig ganske unik for oss på starten av 2000-tallet, for det var ikke mange gode sitcom-serier for barn, med barn i hovedrollene på denne tiden. Jo, det var nok flere der ute, men med mindre de aldri kom til Norge gikk de meg og alle jeg har spurt om saken hus forbi. Det er de eldste episodene jeg husker best, før jeg på et eller annet punkt falt av i reprise-koma fordi Norge fikk de siste sesongene så sent. Det har heller aldri blitt utgitt noe ordentlig dvd-sett, selv om jeg hører rykter om at det er på vei hvert år, så det gjelder å fange det når det går på tv eller sjekke ut internett. Hvem vet, kanskje de har det på Netflix!




2: THE SIMPSONS
Kanskje det eneste showet på hele lista jeg fremdeles besøker minst en gang i året. Ikke de nye episodene, men de gamle, de jeg har de beste minnene med og de jeg fremdeles føler holder koken. Når det er sagt eier jeg hva jeg selv mener er de beste sesongene av The Simpsons og den lista går ikke lenger enn til sesong 8, noe som bør holde i massevis. Nå til dags har barn blitt bortskjemt med Family Guy og alle mulige andre animerte serier som drar det mye lenger av Simpsons pleide. Dette har ført til at barn som vokser opp nå syns Simpsons er kjedelig. Vel, hvis de bare ser de nye episodene kan jeg vel ikke egentlig argumentere, selv om noen ser ut til å like disse også. For meg er det altså de gamle som gjelder. Tidløst, udødelig og et av de mest minneverdige tv-showene noensinne, animert eller ei. The Simpsons vil alltid ta meg med tilbake til gullalderen.








1: THAT '70s SHOW
That '70s Show måtte ta førsteplassen på denne lista, av fullstendig ærlig oppriktighet. Det var ikke et eneste tv-show i hele verden jeg elsket høyere enn dette når jeg vokste opp. Sett tilbake på det i dag er det ikke alt som holder seg like godt, men serien vekker fremdeles nok minner og nostalgi til at det ikke bryr meg i det hele tatt. Selv om den holdt på et par sesonger for lenge, kontinuiteten er helt på trynet, og referansene til 70-tallet ofte bare er pinlige, er det karakterene, stemningen og humoren jeg husker aller best, og som for alltid vil være brent inn i hukommelsen min med smijern. That '80s Show kunne også blitt en slager, men ble heller et nitrist slag i fjeset.




Det er aldri lett å lage slike lister, men sett bort ifra alt som gikk på Cartoon Network er altså dette den beste lista jeg kan sette opp slik jeg husker det. Neste uke, eller kanskje uka etter der, tenker jeg å oppdatere listen til tv-show jeg har oppdaget mer senere i livet og som har hjulpet meg å vokse opp på andre måter.
   Årene går og livet går videre. Veldig mange av seriene på lista over er fasiliteter jeg ikke har besøkt på alt for lenge, så derfor skal jeg inngå et løfte til meg selv og kanskje sjekke ut noen av dem på nytt. Eller, vent. Kanskje ikke. Jeg får se. Noen ganger er minner best som de er, bare minner. Kommenter gjerne og fortell meg hva dere husker best fra fjernsyns-oppveksten!






4 kommentarer:

  1. Nice liste, nå fikk jeg lyst til og se noen tv serier :P


    Bare og Låne dem ;)

    SvarSlett
  2. Stikker nokk innom en av dagene for og plage deg så kan jeg sikkert ta dem med da ;)

    SvarSlett
  3. Jeg har sett på mange av disse seriene selv. Friends var en veldig stor favoritt, noe den fortsatt er. Jeg har samle boks av hele serien:) Two guys, a girl and a pizza place så jeg også på en en periode. Så Tintin da, det var nok favoritt serien min da jeg var yngre:)

    SvarSlett