tirsdag 30. april 2013

PROMETHEUS, 2012








REGI: Ridley Scott
MED: Noomi Rapace, Michael Fassbender, Charlize Theron, 
Idris Elba, Logan Marshall-Green, Sean Harris, 
Rafe Spall og Guy Pearce
GENRE: Sci-fi, action






Prometheus er ikke en oppfølger til Alien - den er mer som en prequel. Likevel, sett bort ifra tidsløpet den settes i, vil jeg fremdeles si den er en oppfølger i vår egen tid, her i 2013. Selv om den finner sted før Alien har den lite til ingenting å gjøre med hendelsene i Alien, så hvem bryr seg hva man kaller den i rekkefølgen - det er ikke sånn at den er dirkete sammensatt, mer at den bare tilfeldigvis spilles i et tidligere tidsrom. Kort fortalt, jeg har lyst til å snakke om filmen som en undervurdert oppfølger og kommer heller aldri til å se Prometheus først neste gang jeg skal ha Alien-maraton!

   Dette er en film jeg må innrømme jeg hadde mistet litt håpet for. Prometheus så veldig, veldig kul ut når traileren kom, men rundt premieretider møtte den motstand og delte meninger - noe som for så vidt sjelden burde stoppe noen fra å gå ut og se en film for å finne sin egen siden av saken å stå på. Jeg gikk imidlertid glipp av den på kino fordi jeg hadde lite penger, og på dvd kostet den heller ikke akkurat lite. Jeg shopper en del filmer, men sjelden hvis det ikke er salg og EN dvd koster 160 kroner.

   Siden utgivelsen har jeg rett og slett glemt bort Prometheus og heller bare hatt det umotivert et sted i bakhodet at - ok - en dag. Likevel kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg falt etter for antagelser og andres meninger, noe som er lettere gjort en sagt i blant. Vel, endelig kom muligheten og nå har jeg altså fått den billig på GameStop. Og vet dere hva. Jeg likte den utrolig godt! Hva var det folk fant så uinspirerende med Prometheus? Det skal jeg nå dykke litt ned i, etterhvert.  Filmen har relativt god prosent på Rotten Tomatoes, men det var ikke feedbacken jeg generelt hørte. Dessuten er ikke Rotten Tomatoes alltid en pålitelig kilde - men aller først - plottet.




En gruppe arkeologer blir sendt ut på en veldig spesiell reise i den majestetiske romfergen Prometheus, finansiert av gründeren Peter Wayland (Guy Pearce). Så spesiell og hemmelig er denne reisen at flere blant mannskapet om bord ikke en gang vet hvor de skal, eller for den saks skyld, hva de skal! Svaret venter dem i en hår-reisene tale, etter at de vekkes fra en 2 år lang romsøvn.
   Ekspedisjonsleder Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) har funnet et stjernekart som trolig er en invitasjon fra våre egne skapere! Hvis Ancient Alien-teorien stemmer vil teamet forhåpentligvis finne etterlengtede svar på menneskehetens oppstandelse og kanskje til og med vårt formål i universet? Ikke alle er like optimistiske i beslutningen å avskaffe Darwins lære, men det er ingen vei tilbake nå etter så mange lysår.
   Kartet fører til månen LV-223, der skipet lander like ved et slags urgammelt tempel. Inne i konstruksjonen finner de imidlertid ingen i live, men heller svært skumle tegn på at noe grusomt har skjedd på planeten! Før de vet ordet av det, begynner mannskapet å dø på mystiske måter, og det hele ser ut til å følge en utspekulert plan. Hvem står bak? Kan den mystiske androiden David 8 (Michael Fassbender) ha noe å gjøre med det hele?






Jeg blir alltid glad når jeg ser Noomi Rapace i en Hollywood-produksjon, ikke bare av stolthet for at hun er skandinavisk, men fordi Noomi virkelig er ei kul jente som kan greiene sine! Skal jeg være ærlig er hun en knallgod erstatning for Ellen Ripley her i Prometheus! Det er store sko og fylle, men hun fyller dem bra. Det er likevel ikke Noomi som stjeler showet, og dere kan vel gjette hvem!
   Nettopp, jeg snakker selvfølgelig om Michael Fassbender som androiden David 8. Selv om jeg synes Fassbender får litt for lite spilletid kaprer han hver eneste scene han er i! Det er en kunst å spille robot på en karismatisk og så dyp måte. Hvem kan få Oscar-materiale ut av en slik rolle? Bare Fassbender. Alt fra den sofistikerte tonen, til de små personlighetstrekkene og den dagligdagse væremåten. Det har ofte vært
vanskelig å lese hvem som er androiden i Alien-filmene, spesielt i originalen Alien. Selv om David utelukket er roboten i Prometheus fra starten av er han faen meg likevel den mest interessante og utviklede karakteren av alle, til og med mer enn Ian Holm! Jøssenann!
   Men nå over på temaet jeg har mest lyst å debattere - hvorfor mislikte den dedikerte Alien-fanbasen Prometheus? Vel, ikke alle mislikte den, det blir feil å si. Mange likte Prometheus, bare ikke like mange blodfans av Alien-serien. Kanskje det er fordi den minner så mye om Alien i struktur, men likevel streder så langt unna mytologien? Dette kan være en grunn. Likevel er det nok ikke derfor.
   Om jeg skal gjette trekker jeg heller denne konklusjonen: folk hadde alt for høye forventninger! Ja, jeg sa det. Setter jeg meg selv i gyllen posisjon fordi jeg gikk inn med så lave forventninger? Nei. I 9 av 10 tilfeller liker jeg en film for akkurat det den er (når jeg liker den i det hele tatt selvfølgelig). Hadde jeg hatt høye forventninger kunne jeg blitt skuffet, ja, fordi filmen ikke levde opp til hva jeg hadde forestilt meg - noe etterlengtede filmer sjelden gjør - men jeg ville fremdeles hyllet den som en god film, når den faktisk ER det. En film blir ikke automatisk dårlig hvis den ikke er like god som Alien og Aliens. Alien og Aliens er vanskelige filmer å toppe!
   Prometheus har så mye å like ved seg, så for meg er det egentlig vanskelig å se hva er det å mislike så sterkt. Vel, senest i går snakket jeg bittert om skuffende filmer, men ikke bare fordi de var skuffende. De var dårlige i tillegg! De var begge deler. Hvis en god film skuffer på grunn av forventninger må man rett og slett bare gi den en ny sjanse - og Prometheus ER en god film! Selvfølgelig, det er fullstendig lov å ikke like Promethues, folk har forskjellige meninger, sånn er det alltid. I denne sammenhengen ser jeg likevel mitt snitt i å påstå at filmen blir undervurdert spesielt fordi folk sammenligner den med Alien og Aliens. Protester gjerne.
 

Hva likte jeg best? Jeg likte selvfølgelig det visuelle. Jeg likte modellene og de praktiske effektene og hvordan de blendet så godt sammen med det animerte. Prometheus er virkelig en vakker film og se på! Ridley Scott gjør en strålende jobb og vet hva som ser bra ut og ikke ser bra ut på film. Man kan si mye om Scott, for eksempel at han har mistet grepet med filmer som Kingdom of Heaven og Robin Hood, men fyren vet unektelig fremdeles hva han driver med! Han farer aldri med dårlig regi. Noen ganger er han kanskje mer uheldig med manusene, men han vet bedre enn å skrive dem selv. Uansett hva man måtte mene om Ridley Scott er det helt tydelig at han alltid prøver sitt beste, og dette er det viktigste en regissør kan gjøre. Kvalitet er også et pluss!
   Det var selvfølgelig andre ting jeg likte også. Jeg likte hvor mørk filmen var. Prometheus føles virkelig som et blekt, voldsomt, suspens-fylt rom-epos fra start til slutt og sparer akkurat lenge nok på de forstyrrende scenene til å gjøre dem langt mer virkelige når de først inntreffer. Jeg trodde jeg kom til å hate alien-skapningene i denne filmen, dere vet, de som ser ut som muskuløse avatarer, men jeg hadde ikke problemer med dem heller. Dessuten har de ikke mye spilletid uansett.
   Uten å gi vekk for mye av handlingen syntes jeg enkelte aspekter med romvesenenes var litt forvirrende, men hey, hva er vel science fiction hvis man ikke sitter igjen med en rekke spørsmål etterpå?





FUNFACT: Androidene i Alien-filmene følger faktisk et alfabetisk mønster! I Alien heter Ian Holms karakter Ash. I Aliens og Alien 3 heter Lance Henriksens karakter Bishop. I Alien Resurrection heter Winona Ryders karakter Call.
   I Prometheus heter selvfølgelig androiden David, spilt fantastisk av Michael Fassbender! Kommer den neste androiden til å hete Eirik?






Hva likte jeg ikke? Et par av karakterene er totalt bortkastet og burde fått mye mer tid på skjermen, spesielt Charlize Theron i rollen som Meredith Vickers. Jeg har en snikende følelse at flere av hennes scener er klippet ut, noe som er synd, for jeg skulle likt å se mer til henne. Det er alltid skuffende når en film legger opp en rekke spennende karakterer og bare lar oss bli kjent med et par av dem. Heldigvis har Ridley Scott det med å utgi spesialversjoner som tilbyr ekstra scener og materiale!
   Ok, utenom pirkefeil og skuffelsesfeil er det en ting som virkelig plager meg. Guy Pearces Peter Wayland. Ikke bare ser Guy Pearce tøysete ut i gammelmanns-makeup, men scenene hans føles så pålimte og unødvendige. Ja, selvfølgelig er det noen som står bak oppdraget, men trengte vi å bruke så mye tid på ham? Han blir bare ennå en liten, uinspirerende karakter som i bunn og grunn bruker opp tiden vi kunne brukt på karakterene vi faktisk har blitt kjent med!
   Dette er faktisk noe av det eneste negative jeg kommer opp med! Helt seriøst, denne filmen er ikke plettfri, men alt det andre er bare pirkete småfeil som ikke burde bety noe i en god film, som jeg helt klart likte svært godt. Feil som de aller fleste filmer har, når alt kommer til alt og når man leter godt nok etter dem.




Prometheus gledet meg, på måten en underholdende action-sci-fi skal. Det er det at filmen er så individuell som spesielt gledet meg. Prometheus var verken Alien, Aliens, Alien 3 eller Alien Resurrection! Den var heller ikke Alien VS. Predator, og takk skaperne for det! Den var heller sin egen enhet og dette gjør den til en unik opplevelse. Den er litt langtekkelig til tider, men aldri så mye at det blir direkte kjedelig eller noe i den duren. Jeg er glad jeg kunne snakke om Prometheus her inne! Det minner meg om min aller første undervurderte oppfølger, Alien 3, som jeg også liker veldig godt. Om du ikke likte Promethues den første gangen du så den kan du vel helt sikkert gi den en ny sjanse nå som mesteren har talt?
   Selvfølgelig, hvis noen har store problemer med Prometheus, la meg vite det i kommentarfeltet nederst, så stiller jeg gjerne opp til debatt. Jeg prøver ikke å være en drittsekk som påstår at folk som ikke likte Prometheus har dårlig smak. Det er lov å ikke like en film. Det er til og med lov å hate en film. Jeg likte imidlertid denne filmen, så jeg sier det som jeg føler det. Også sier jeg: ha en riktig god 1. mai!







Karakter: 5











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar